Een gil in het donker

29Feb12

Bijdrage van Hanneke Dijkman

In de film ’38 Témoins, oftewel 38 getuigen’ horen 38 flatbewoners midden in de nacht een ijselijke gil. Sommigen komen hun bed uit, kijken naar buiten en zien een jonge vrouw tegen een pilaar hangen met een man ernaast. Een van de 38 roept of het wat stiller kan. Niemand belt de politie.

Als de volgende dag de vrouw dood gevonden wordt volgt een buurtonderzoek. Niemand heeft iets gehoord. Tot na een paar dagen één man besluit om te vertellen dat hij twee ijselijke gillen hoorde en niets deed. Pierre weet dat hij hiervoor veroordeeld zal worden, door zijn vriendin (die niet thuis was), zijn buren en de rest van Frankrijk. De politie gelooft hem in eerste instantie niet, vindt hem daarna maar lastig (moeten ze de 37 andere buren ook weer ondervragen) en wil het hele verhaal daarna in de doofpot stoppen. Eén politieman besluit om het verhaal te lekken naar de pers. De publieke verontwaardiging daarna is groot.

Het fenomeen om niets te doen als anderen ook niets doen is bekend. Het heet ‘bystanders effect’, zie youtube. Ook Rients Ritskes beschrijft dit effect in Zen en keuzes maken. In het klein had ik vorige week eenzelfde ervaring. Ik las over een boek en dacht: echt iets voor vriendin A. Tegelijk dacht ik: dat zullen er al wel veel gedacht hebben, laat ik het maar niet mailen. Toch gemaild en A had nog niet van het boek gehoord. Ze bestelde het en had het een paar dagen later al bijna uit.

Ik denk dat mediteren helpt om te handelen onafhankelijk van wat anderen doen. Waarom?
– Doordat ik rustig kan ademhalen en vanuit die rust kan handelen,
– Omdat ik me meer bewust ben van mijn gevoelens en gedachten en daardoor betere keuzes maak,
– Doordat de beeltenis van Kuan Yin en de eerste gelofte mijn mededogen stimuleren,
– Doordat ik me bewuster ben van wat ik leer en zo, hopelijk, dit fenomeen eerder herken.

No Responses Yet to “Een gil in het donker”

  1. Geef een reactie

Geef een reactie

