Met zen een opgeruimd huis

24Nov11

Bijdrage van Hanneke Dijkman

Een vrouw vertelde in de introductiecursus dat ze effect merkt van het mediteren: ze ruimt nu eerder haar afwasmachine leeg. Ze is niet uniek: ik hoor van veel mensen dat het mediteren aanzet tot opruimen. Dit is natuurlijk prachtig. Maar waarom werkt het zo?

Ik veronderstel dat de zendo werkt als een spiegel. De zendo is altijd zo mooi opgeruimd. Als je dan thuis voor en na het mediteren om je heen kijkt, krijg je de wens om het meer ‘zendo’ te maken. Bovendien gaan we door te mediteren beter waarnemen. We nemen dus de troep beter waar en we nemen beter waar dat we ons daar aan ergeren. Ik denk dat de meeste mensen opruimen ervaren als afzien. Mediteren helpt dus ook omdat we leren “af te zien”.

Is het huis eenmaal meer opgeruimd, dan helpt mediteren vervolgens ook bij het opgeruimd blijven. Immers, mediteren helpt om meer bewust te zijn van iedere actie. Dus ook bij het neerleggen van sleutels, papieren, theedoeken, etc.

Dat opruimen en afwassen echt zen zijn, blijkt al uit een koan uit de 9e eeuw (bron: wikipedia)

A monk asked Zhaozhou to teach him.

Zhaozhou asked, “Have you eaten your meal?”

The monk replied, “Yes, I have.”

“Then go wash your bowl”, said Zhaozhou.

At that moment, the monk was enlightened.

2 Responses to “Met zen een opgeruimd huis”

  1. Mooie voorbeelden Hanneke, dank voor het delen! En ik deel je observaties ook. Bij ons is een cursist die in eerste instantie niet veel leek te merken van mediteren. Totdat hij merkte dat hij in zijn slaap zijn bed minder omwoelde – dus veel rustiger sliep. Een bijzondere vorm van ‘opgeruimd zijn’ :-) En ook hij is later heel gestructureerd gaan opruimen en schoonhouden thuis.
    De aandachtsoefening voor thuis die we introductiecursisten meegeven heeft ook vaak het effect dat mensen ineens huishoudelijke taken thuis met meer plezier, of in elk geval minder tegenzin, gaan doen.
    En ik ben het met je eens: een netjes opgeruimde zendo werkt volgens mij heel inspirerend!

  2. 2 Bas

    Ik was bezig met de ‘emmer zonder bodem’ koan en had ter inspiratie de bodem uit een emmer gezaagd. Deze had ik naast mijn meditatiekussen gezet en stond daarom regelmatig in de weg.

    Op een dag was hij verdwenen, waarop mijn vrouw vertelde dat ze hem op de vliering had gegooid. De emmer was achter een behoorlijk berg nog niet uitgepakte verhuisdozen terecht gekomen. Die dozen stonden er alweer een aantal jaar en ik keek er nauwelijks meer in.

    Rients moest er hard om lachen: de verhuisdozen stonden volgens hem symbool voor onverwerkte bubbels. eerst je bubbels opruimen voordat je verder gaat met koan studie. En zo ben ik begonnen met het opruimen van de vliering. En het meeste kon meteen weggegooid worden.

    Ik denk dat het opruimen van het huis een spiegel is voor het opruimen van de bubbels. Net zoals bubbels veroorzaakt troep in je huis onrust in je hoofd.

    Mijn huis is echter nog lang geen zendo….


Geef een reactie

