Vorm en leegte, regels en vrijheid

10Apr11

Bijdrage van Hanneke Dijkman
In de 8e introductieles hadden we het over de koan. Deze zenraadsels riepen veel vragen op. Hoe lang doe je over zo’n koan? Waar kun je de antwoorden vinden? Wanneer is een antwoord goed? Ook een mooie vraag: waarom is het de zenleraar die bepaald of je antwoord goed is, kun je dat niet zelf bepalen?

Bij de CITO-toets, het eindexamen, het rij-examen en de sudoka zijn we gewend aan duidelijke vragen. De juiste antwoorden zijn beschikbaar en we kunnen ze zelf objectief vergelijken met onze eigen antwoorden. Op de werkplek en het voetbalveld zijn er (min of meer) duidelijke spelregels waarbinnen we spelen en scoren. Bij wedstrijden is er een jury die aan de hand van een reglement bepaald wie gewonnen heeft.

Daarnaast bepalen we zelf vaak wat goed is. We kiezen kleding, een huis, een cursus. We knappen ons huis op zodat het goed is. We sporten en eten zoals we goed vinden. We lezen de boeken die we goed vinden. We kopen cadeautjes die we goed vinden. We besteden onze tijd zoals we dat goed vinden.

Dan blijven er nog veel vragen over waarop een juist antwoord best lastig is. Wat is de juiste baan voor mij: hou ik van de regels op een platform of de vrijheid op het pontje bij Tiengemeten (zie foto’s)? Wat is de juiste partner voor me? Wanneer heb ik genoeg? Zal ik een goede moeder zijn? Wat is eigenlijk mijn ik? Op welke plek op het theeblad zet ik het lege theeglaasje aan het eind van de theeceremonie?

Als zelfstandig coach zit ik ook vaak met de vraag: wat is er nu goed om te doen? Er is geen baas die me instructies geeft. Er is geen gouden weg die naar succes leidt. Dat geeft vrijheid, maar ook onveiligheid. Er is wel een keurmerk en een beroepsvereniging die richtlijnen geven, maar dan hou ik nog heel veel ruimte over om zelf in te vullen. Die ruimte vul ik zelf in. Soms bevalt die vrijheid me, soms zou ik meer regels willen….

Dat een zenleraar degene is die bepaald of ik mijn koan goed beantwoord zie ik nu als een avontuur. Welke bubbel rond autoriteit komt er naar boven? Hoe voelt het als hij het antwoord goed vindt, of fout vindt? Hoe graag wil ik goedkeuring en waarom? Bevalt deze vorm van opleiding me? Geeft het me genoeg ruimte om te zijn wie ik wil zijn? In termen van spelregels: zijn er genoeg regels en is er genoeg ruimte? In termen van zen: welke vorm, welke leegte? Daarover meer in de 9e les over de hartsoetra.

Met dank aan de maandaggroep voor de inspiratie!

2 Responses to “Vorm en leegte, regels en vrijheid”

  1. 1 roos

    je weet, beseft, zelf ook altijd dat je het goede antwoord te pakken hebt. de leraar helpt soms nog een stukje op weg, maar het juiste antwoord ervaar je in jezelf.

  2. 2 Sophia

    Een koan.
    “n bijzonder gegeven waar je weinig of veel gedachten,beelden,vragen bij kunt krijgen.
    Het totaal van een koan probeer ik zo ruim en toch klein mogenlijk te maken .
    Een goede oefening,een groot geschenk in het leven,die ik graag anderen probeer door te geven.
    Sophia.


Geef een reactie

