Licht zien in Ameland

08Feb11

door Hanneke Dijkman van Zen.nl Rotterdam

Een week meditatie, oftewel een sesshin, is geen vakantie en wél vakantie. Het is geen vakantie omdat om 5 uur opstaan en om 11 uur naar bed gaan niet mijn idee is van vakantie houden. Het strakke rooster van zitten, loopmeditatie, sutrazingen, koffie/thee/eten, sport (maar een half uur om hard te lopen naar de vuurtoren, het strand, de duinen), corvé, binnen dan wel buiten zitten lijkt ook niet op vakantie.

Vakantie is voor mij berg wandelen. Ik loop met rugzak omhoog, eerst door een dorp, dan bos, dan open veld, dan onbegroeide steengrond en dan kijk ik opeens over de pas heen. Zo ging het op Ameland ook. Het zitten was eerst relaxt, lekker ademhalen als een wandeling door het dorp (met liefst nog even langs de bakker voor een cappuccino en vers brood). Daarna werd het hard werken, met zitten, zitten, zitten. Iedereen zat echt fantastisch mooi rechtop en stil, wat maakte dat dat ook voor mij makkelijker ging. Toen kwam de pijn: in mijn knieën, in mijn linkerschouder, in mijn rug. Ik ging steeds meer intern mopperen, op mijn lijf, op mijn tafelgenoten, op de te lichte thee, de soep zonder brood, op mijn eigen gemopper, etc.

In een teisho (lezing) kwamen aanwijzingen voor de route uit de pijn. Eén: probeer mededogen te vinden, bijvoorbeeld bij Kanzeon, de Boeddha van mededogen. Twee: glimlach tijdens het mediteren.  En ja, met veel proberen lukte het me om echt te glimlachen. Gelukkig zaten we zestien keer per dag, dus aan het eind van de sesshin kon ik zeggen: ja, ik kan glimlachen naar mezelf, naar mijn pijn, naar mijn tafelgenoten en wie weet, ook wel naar jou.

No Responses Yet to “Licht zien in Ameland”

  1. Geef een reactie

Geef een reactie

