“The spotless mind” en zen

08Nov10

door Hanneke Dijkman van Zen.nl Rotterdam

Gisteren zag ik voor het eerst de film “Eternal sunshine and the spotless mind” en het deed me erg aan zen denken. De hoofdpersonen Joel en Clementine laten de herinneringen aan elkaar uit hun geheugen wissen, of proberen dat althans, om te ontsnappen aan de pijn van die herinneringen. Dat doen ze door een (gelukkig niet werkelijk bestaand) computerprogramma te ondergaan in combinatie met injecties.

Mediteren is voor mij een sympathiekere manier om het pijnlijke van herinneringen af te halen, zodat ze me niet hinderen in de toekomst. Vaak komen er tijdens het zitten gedachten boven over wat er vandaag of gisteren is gebeurd. Die gedachten malen dan kortere of langere tijd. Na de twintig minuten sta ik op en voel ik een schoongewassen gevoel: alsof een wasmachine mijn boze, chagrijnige, moedeloze, verdrietige gevoelens van die dag heeft schoongewassen.

Aan het eind van de film vraagt Joel de weglopende Clementine om nog even te blijven. Clementine lijkt dat zinloos, want ze is nu eenmaal niet perfect. Joel zegt: “Ik kan niets verzinnen wat ik niet leuk aan je vindt”. Ze antwoordt: “Maar dat komt wel. Dat zul je wel ontdekken. En ik raak verveeld en ga me opgesloten voelen.” Joe kijkt haar rustig aan, glimlacht en zegt: “Oké”. Clementine antwoordt: “Oké”. Happy end.

Dat is wat zenmeditatie bij mij oplevert. Te zien dat de werkelijkheid (ik, de ander, de wereld) lang niet altijd perfect is, maar wel oké, als ik hem maar kan accepteren zoals hij is. En me dan happy voelen.

One Response to ““The spotless mind” en zen”

  1. 1 Susanne

    Rients benadrukt, naar mijn idee, ook altijd om positieve bubbels op te schonen, anders gaan die je zuivere waarneming net zo goed in de weg zitten.


Geef een reactie

