Met zen minder pijn

25okt10

door Marjon Bakker

Zenmeditatie vermindert last van pijn. Geoefende zenmeditatoren ervaren bovendien een pijnstillend effect wanneer ze in een staat van mindfulness verkeren: de pijn verminderde met 18,3 procent. Dat is de conclusie van een verkennend onderzoek, gedaan door Joshua Grant en Pierre Rainville van de Universiteit van Montréal.

Grant onderzocht 13 ervaren zenmeditatoren met elk meer dan 1000 uur meditatie-ervaring en had een controlegroep van 13 personen die nog nooit iets aan meditatie of yoga hadden gedaan.

Hogere pijngrens
Om de pijn op te wekken brachten de onderzoekers een warmteplaatje aan op de kuit van de deelnemers. Voor iedere individuele deelnemer bepaalden Grant en Rainville de temperatuur die tijdens het onderzoek gebruikt moest worden om de pijn op te wekken. Hierbij viel op dat er voor meditatoren een hogere temperatuur moest worden gebruikt om pijn te veroorzaken dan bij de controlegroep: gemiddeld 49,9°C voor meditatoren tegen gemiddeld 48,2°C voor de controlegroep.

Methode
Vervolgens kregen de onderzochte personen warmte toegediend terwijl zij op aanwijzing van de onderzoekers in een bepaalde mentale staat verkeerden. Deze staten waren achtereenvolgens:

  • a) zonder aanwijzingen van de onderzoekers (baseline-1)
  • b) concentratie (uitsluitend aandacht richten op de kuit)
  • c) mindfulness (aandacht richten op de kuit, van moment tot moment waarnemen zonder te oordelen)
  • d) zonder aanwijzingen van de onderzoekers (baseline-2)

Na elke fase kregen de proefpersonen de vraag om een cijfer tussen 1 en 10 te geven aan de pijn die ze hadden ervaren. Hierbij werd onderscheid gemaakt tussen de zintuiglijke dimensie van de pijn (wat was de waargenomen intensiteit) en emotionele dimensie (hoe onplezierig was de pijn).

Grafiek met resultaten van het onderzoek

Klik op de afbeelding om een grotere versie te zien

Resultaat
De getrainde meditatoren voelden een minder intensieve pijn dan de controlegroep.

Daarnaast bleek de gemiddelde waargenomen pijnintensiteit voor zenmeditatoren gedurende de staat van mindfulness met 18,3% af te nemen. De cijfers voor ervaren pijnintensiteit:
Bij aanvang, baseline-1: 6,84
Tijdens mindfulness: 5,59

Daaruit volgt deze berekening:

(((6,84 – 5,59) = 1,25 ) / 6,84 = 0,183) * 100 = 18,3%

Meer training, meer effect
Ook werd onderzocht wat de relatie was tussen veranderde pijnervaring en hoeveelheid meditatietraining. De hoeveelheid meditatietraining voorspelde in welke mate de pijnervaring af zou nemen: hoe meer uren training, des te sterker nam de ervaren pijnintensiteit af tijdens mindfulness.

Bron: Pain Sensitivity and Analgesic Effects of Mindful States in Zen Meditators: A Cross-Sectional Study
Joshua A. Grant and Pierre Rainville
Psychosomatic Medicine 71:106-114 (2009) http://www.psychosomaticmedicine.org/content/vol71/issue1/index.dtl

Advertenties


No Responses Yet to “Met zen minder pijn”

  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: